The life of a backpacker

20 januari 2013 - Cairns, Australië

Nog nooit in mijn hele carrière als krantenjongen, pizzabezorger, bosmaaier, keukenslaaf en 2 sterrenrestaurant ober ben ik ontslagen op grond van mijn nationaliteit of het niet in de gratie vallen van de baas. Tot een paar dagen geleden. Vanaf nu zijn alle broccoli telers arrogante klojo’s die misbruik maken van het feit dat je als loonwerker niks te vertellen hebt. Alle van Italië afkomstige boeren die Sam Taylor heten dan. Laten we niet alle telers over een spreekwoordelijke kam scheren. Dat zou oneerlijk zijn tegenover de andere boeren.

Na 3 dagen werken op de broccoli kwekerij, waar ik overigens alleen maar het onkruid heb verwijderd tussen de kropsla, kreeg ik rond een uur of half 10 ’s avonds van de hosteleigenaar ook wel Doug genoemd te horen dat er geen werk meer was de volgende dag voor mijn franse vriend en ik. De reden: we zouden te langzaam werken. Natuurlijk is dat de grootste onzin. 3 dagen lang heb ik in de brandende zon me het zweet tussen de bilspleet gewerkt en me uitgesloofd om maar niet de langzaamste te zijn. En dat was ik ook zeker niet. Ik ben immers de zoon van een tuinman in hart en nieren dus ik weet wel hoe de schoffel werkt. Met mijn jarenlange ervaring als tuinhulp onder het gezag van de tuinman des huizes dacht ik toch wel goed werk te verrichten. Het tegendeel bleek. Volgens de baas dan. De echte reden was volgens mij dat de boer dacht dat ik van Franse afkomst was en mij dus niet mocht. Op het moment dat ze doorkrijgen in Stanthorpe dat je uit Frankrijk komt ben je vergelijkbaar met een parasiet en worden er kleine bendes gevormd om je de eerstvolgende zaterdagavond je een beuk te geven in de pub. True story, tijdens mijn verblijf zijn er 2 gevallen geweest van kroeggevechten met Fransen en een verdwaalde Zweed. Aan de andere kant kan ik ook wel enigszins begrijpen dat dit soort dingen gebeuren in een dorp als Stanthorpe. Er is letterlijk niets anders te doen dan beginnen met roken als je 9 bent (ik heb ze ontmoet) en backpackers lastig vallen. Zonder toekomst en weldenkende zorgzame ouders krijg je deze trieste situatie.

Maar genoeg over dat redneck dorp. Er zijn ook leuke momenten geweest in Stanthorpe. Deze vonden alleen bijna altijd in het hostel plaats met mensen uit andere landen dan Australië. Veel te duur bier drinken en hamburgers grillen op een openbare bbque bijvoorbeeld. Als je allemaal in dezelfde situatie zit ontstaat er een soort van saamhorigheidsgevoel en wordt iedereen familie van elkaar. Je doet alles samen. Je eet met elkaar, je woont allemaal op dezelfde plek en je doet allemaal boodschappen bij dezelfde supermarkt. Het afscheid van mijn Zweedse kamergenoten Safi en Karin was er dan ook een met een traan. Ze stonden op het randje van depressie vonden ze zelf. Een maand lang leven als een broccoli plukker was ze te veel geworden en besloten dus vroegtijdig te vertrekken naar Surfers Paradise. Ja dat is de officiële naam van de zojuist genoemde plaats. De stad is vergelijkbaar met Chersonisos maar dan met wolkenkrabbers en een van de hoogste golfen in Australië. Leuk voor hun, minder voor mij. Nu stond mij 5 dagen werkloos mezelf vervelen te wachten zonder aanwezigheid van de Zweedse dames. De dagen kropen voorbij zonder enig zicht op verbetering. Op enig moment heb ik dan ook besloten te vertrekken en naar het tropische noorden te trekken met als bestemming Cairns.

De mogelijkheid was er om voor ongeveer 60 dollar een busticket te kopen naar Brisbane. Maar ik als arme reiziger besloot het liftend te doen. Voor de eerste keer heb ik het best redelijk gedaan denk ik. Binnen 5 uur was ik nog maar 100 km verwijderd van Brisbane op een totaal van 230 km. In Toowoomba aangekomen was ik het zat en heb ik met Greyhound (busmaatschappij) het laatste stuk overbrugd. Eenmaal in Brisbane aangekomen heb ik gelijk een vliegticket geboekt naar Cairns. De Australische variant van vliegwinkel.nl bood tickets aan vanaf 86 dollar. Koopje, voor dat geld kun je niet eens de brandstof betalen als je een auto tot je beschikking hebt. Achteraf klimt de prijs langzaam maar zeker omhoog en na alle toeslagen kom je uit op 146 dollar. Bijna 2 keer zo duur, maargoed. Na anderhalf uur vertraging en flink wat turbulentie veilig aangekomen in Cairns. Het weer voor de komende dagen: regen, regen met onweer en af en toe zon. Luchtvochtigheid: 80 procent. Vergelijkbaar met een badkamer waar de douche een uur aanstaat. Maar verder niks te klagen. Alles beter dan centimeters sneeuw en temperaturen onder de nul. Ik voel met jullie mee.

Salute

1. De buurman:
    20 januari 2013
    Lucas, succes met het zoeken naar een nieuwe job. Hier is het koud , -6* C alles wit en voor vandaag geven ze nog meer sneeuw aan. Dus geniet nu maar van de warmte,dat missen wij hier.
    Groetjes
  2. Opa Cor:
    20 januari 2013
    Hi Lukas, het zal je best lukken weer wat te gaan verdienen.
    Kleren hoef je nauwelijks te kopen, want het weer daar is warm en vochtig, een echt tropisch klimaat. Maar het kan alleen maar beter worden.
    Veel succes en maak er maar iets van.
  3. Pa:
    Hoi Lukas,

Ofschoon ik het meeste al via de telefoon gehoord had is je schrijfstijl zeer amusant om te lezen, wij vermaken ons er mee om zo inzage te krijgen in jou dagelijkes belevenissen en vooral hou jij die ervaart en telkens op zoek bent naar creatieve oplossingen om je trektocht door Australië zowel te financieren als aangenaam prettig te laten verlopen. Ook al zitten er soms wat halve waarheden in zoals die jarenlange schoffelervaring van je die je zou hebben opgedaan onder het toezient oog en vooral gezag, ehum, ehum ehum,......... van jou streng maar rechtvaardige vader, (wederom dat korreltje zout over deze opmerking strooien). Vandaar die variatie aan kruidachtige en woekerende soorten in onze heemtuin die een biotoop vormen met de omgeving en in ideale balans zijn met de bewoners (fam. Hendriks) en overige gebruikers (o.a. vogels, eenden, straatkatten uit de buurt). Maar goed ik zal deze jarenlange ervaring in het achterhoofd houden en daarbij je ervaring over het voorzichting wieden en schoffelen tussen de kropsla waardoor je ongetwijfeld ook voorzichtig zult omgaan tijdens het verwijderen van onkruid met al die bijzondere exoten in onze tuin. Zodra er zicht is op een welkom thuis, zal ik een paar weken voorafgaande accuut stoppen met onderhoud zodat je je de eerste periode niet hoeft te vervelen. Want aan vervelen heb jij een hekel als werklustige backpacker. Jongen ik wens je het allerbeste met je verdere avonturen en belevenissen down under, enjoy it, it's a lifetime experience en die pakt niemand je ooit meer af. God bless you,

Pa
  4. Oma carla:
    20 januari 2013
    Hallo Lukas, met spanning kijken we weer iedere dag uit naar je belevenissen. Ondanks je soms minder leuke ervaringen,schrijf je er toch heel nuchter en vrolijk over en nu sta je weer voor de zoveelste uitdaging.Met de achterliggende ervaring lukt je dat vast en zeker.
    Good luck.
  5. Mam:
    20 januari 2013
    Dag jongen. Ik kreeg je sms-je vanochtend vroeg (4.50 uur!, had toevallig de telefoon naast m'n bed liggen) dat je veilig en wel in Cairns bent aangekomen. Vliegen is volgens mij net zo gewoon als de bus nemen hier in NL. Al hoewel ..... die dingen rijden vandaag nauwelijks met al die sneeuw. De wereld wordt steeds witter, gladder en is ook bijzonder koud momenteel. Straffe oostenwind maakt de gevoelstemp boven de -10 graden. Geef toch maar de voorkeur aan de warme douche van jou in de tropics. Het lukt je vast om een baantje te bemachtigen, de toeristenindustrie is er best ontwikkeld als ik het zo eens lees. En met jou looks, uitstraling en uitgebreide CV moet dat toch geen punt zijn lijkt me. Als gesjeesde pizzabezorger kun je er best aan de slag komen. Houd ons op de hoogte he, het is heerlijk om alles met je mee te lezen. Je zusje geeft aan dat je stukken steeds beter worden, wie weet schuilt er nog een journalist in je! Love you, mama
  6. Kees:
    21 januari 2013
    ha die lukas,

omdat ik het land een beetje ken herken ik de verhalen maar je schrijfstijl is van een dusdanig nivo dat werkelijk elke sterveling die nog nooit heeft gereisd zich een volledig beeld kan vormen van de situatie.

bij mij gaat het weer kriebelen...
    en zoals je vader het zegt, dit neemt niemand je meer af...
    alhoewel sommige dingen wel afgenomen mogen worden...

S6
    Kees