Toeristenboot

4 april 2013 - Port Douglas, Australië

Vorige week woensdag was het dan eindelijk zo ver. Een door mijn ouders gesponsorde snorkel trip (nogmaals dank hiervoor) naar een van de wonderen der aarde, het Great Barrier Reef. In eerste instantie naar het gebied dat ‘’the Low Isles’’ wordt genoemd, maar omdat het slecht weer zou zijn is deze gecanceled en ben ik geüpgraded naar ‘’the outer reef’’. Mooiere koralen, grotere vissen en meer dikke toeristen op een plek.

Na wekenlang van uitslapen tot het echt niet meer langer kon voelde de wekker ouderwets pijnlijk. 8 uur in de ochtend voelt dan ontzettend vroeg, zeker als je de avond van tevoren weer iets te veel coronaatjes achterover hebt getikt. Maargoed, met het ontmoeten van Nemo in het vooruitzicht is zelfs de meest luie lamlul uit zijn bed te branden, toch? Net zoals op het vliegveld werden we verzocht om eerst te boarden om daarna bij de gate te wachten totdat ons transport zou vertrekken. Samen met iets minder dan 60 andere rif avonturiers lees: bleke dikke Amerikanen, gebruinde Australische bejaarden, verveelde stelletjes/paren met verwende kinderen en hier en daar een verdwaalde backpacker, werden we vriendelijk ontvangen door de crew van Quicksilver. Aan alles was gedacht. Bij het opstapje van de pier op de boot stond er een oranje gekleurde macho Aussie met dure zonnebril iedere dame van onder de 40 een helpende hand te bieden en werden alle Aziaten begroet in hun eigen taal door andere Aziaten. Een tocht van zo’n anderhalf uur volgde. Tijdens dit ontspannen tochtje werden er allerlei optionele tripjes aangeboden zoals helikoptervluchten boven het rif, duikcursussen voor beginners en snorkelen met een echte marine bioloog. Voor een schamele 85 dollar was er ook de mogelijkheid je eigen onderwatercamera te huren waarmee je dan fan-tas-tische foto’s kon maken om thuis jaloers te maken. Natuurlijk heb ik dat als ras Hollander niet gedaan. Beetje jammer dat ik totaal geen foto’s heb kunnen maken omdat mijn telefoon leeg was, maar dat terzijde.

Eenmaal aangekomen bij het rif doemt er een groot drijvend door Quicksilver gefinancierd kunstmatig eiland op waarvandaan je dan kunt snorkelen, duiken en op kunt stappen om de helikoptervlucht of  duikboottrip te doen. Op dit ponton, want dat is het eigenlijk, ontbreekt het de toerist aan niets. Alle materialen die je nodig zou kunnen hebben worden ter beschikking gesteld, je kan er douchen en het is mogelijk om je te goed te doen aan een koud biertje. Dit is toch wel het toppunt van massa toerisme. Gelukkig maar dat ik hier in het laagseizoen ben want aan de capaciteit van de boot te zien kon het bezoekersaantal van die dag makkelijk verdriedubbeld worden. Dan zie je volgens mij meer zeekoeien dan vrolijk gekleurde visjes. Ondanks mijn kleine ergernis aan bepaalde mensen wil ik hier niet de azijnpisser uithangen. Wat ik heb gezien overtreft al mijn snorkelpogingen waar dan ook ik ter wereld. Kleurrijke oerwouden van koraal vol met honderden verschillende vissen laten je verbazen hoe mooi en divers het dierenrijk onderwater is. Ik had wel urenlang zeepaardjes en zeeschildpadden (heel zeldzaam) kunnen achtervolgen. Helaas werd mijn snorkel avontuur nogal bruut verstoord door een galmende misthoorn vanaf de boot om aan te geven dat het weer tijd was terug te gaan. Het tafereel wat zich dan afspeelt is onbetaalbaar. Ouwe van dagen die al kruipend uit het water proberen te komen, zwaarlijvige mannen die nogal moeite hebben hun wetsuit uit te trekken en meerdere malen op hun bek gaan, koters die scheidt hebben aan het vertreksignaal en toch nog even een duik nemen, ik geniet er van. Na een dik halfuur wachten en 3 toeristen tellingen bleek niemand te zijn achtergebleven en kon de tocht terug beginnen. Op het hoogste zondek, koud biertje erbij, tropische wateren om je heen, lekker hoor. Zeker als een van de crew members je gratis pilsjes komt brengen. Gewoon omdat het kan.

1. Iris:
    4 april 2013
    hahahaha wat heb je dit hilarisch geschreven! Wat tof dat je eerste duikervaring zo leuk was! Ik vond het ook fantastisch op kreta... maar dat is natuurlijk niks vergeleken het great barrier reef.
  2. De buurman:
    4 april 2013
    Zo dat heb je maar weer mooi mee gemaakt, dank zij de sponsor. Kan mij er werl iets bij indenken, maar de werkelijkheid is toch heel anders dan een documentaire op de tv. Toe maar geniet er goed van, want volgens de planning, ben je zo weer in het nu koude waspik. Het is hier nog steeds winter. Nachtvorst en overdag 5 a 6 graden. Dus nu is het nog fijner voor je om daar in de zon te zitten met een koud biertje. Groetjes de buren.
  3. Opa Cor:
    4 april 2013
    Een hele ervaring Lukas. Met onze busreizen kom je ook dergelijke
    massatoeristen tegen en dan kun je van alles meemaken.
    Toch een prachtig uitstapje, jammer van geen foto's en geen film, maar dat komt nog wel. Nog een fijne tijd, geniet er maar van.
  4. Gonneke van Poelgeest:
    5 april 2013
    Hoi Lukas,
    wat klinkt dat allemaal aanlokkelijk, vooral die weersomstandigheden, ik kan me daar nu helemaal niets bij voorstellen.
    Als je terugkomt neem dan a.u.b. wat van dat mooie weer mee naar hier.
    Leuk om te lezen dat je er zo van geniet.
    Groetjes van Gonneke
  5. Oma buchten:
    5 april 2013
    Lukas wat ben je toch een lukky boy'jammer van die foto,s je had toch een fototoestel gekregen? Ga er eens mee oefenen dan kunnen we ook meegenieten.je verhalen vind ik geweldig.
  6. Ruben:
    7 april 2013
    You make me jealous, have fun mate,
  7. Opa Buchten:
    11 april 2013
    Hoi Lukas,
    een beetje late reactie, maar dat komt dor de omstandigheden jou bekend.
    Visjes kijken is schijnbaar hartstikke leuk en ik voel me dus armzalig als ik op de Sittardse markt alleen wat roodbaars en wat doffe inktvissen zie die me duf aankijken met doffe ogen.
    Ook heb ik al eens het zee aquarium bezocht in Monte Carlo maar dat blijven vissenbakken waar ze soort bij soort zitten.
    Het kan dus niet tippen aan wat jij gezien hebt.
    Wel moet ik je waarschuwen voor het geval dat je nog eens terugkomt hier in ons sociaal paradijs we hebben hier geen Corrona in die mate zoals jij dat nu steeds tot je neemt.
    ga dus tijdig afbouwen want in ons conformistische landje is het niet gebruikelijk om na 7 uur nog onder de lakens te liggen en je eerste gedachte moet dan niet zijn waar vind ik een koel biertje, maar hoe kan ik mijn dag zo nuttig mogelijk besteden tot heil van onze sociale gemeenschap. Nou ja sommige elementen zijn niet zo sociaal als de staat der Nederlanden graag zou willen want ze sluizen met grote hoeveelheden legaal of niet legaal geld het land uit. Maar Luxenburg gaat het bankgeheim opheffen dus kunnen ze met hun grijpstuivers naar de Kaaiman eilanden maar daar zit veel crimineel kapitaal dus vroeg of laat komt daar wel een gogeme jongen die hun van liggende gelden verlost.
    Lukas jouw tijd brandt langzaam aan op en die van mij ook.
    Zorg dus dat je afgekickt bent tegen de tijd dat je hier voet zet op vaderlandse bodem dan kun je weer echt genieten van een Brand, Gulpen,of Alpha, die krijg je dan van mij. Gratis.
    Groet van Opa Buchten