Oplichterij

12 maart 2013 - Port Douglas, Australië

Afgelopen week kwamen een oude reismaat en ik op het geweldige idee om een auto te huren om zo een bezoek te brengen aan het beroemde Cape Tribulation. Het zou een epische trip naar onbekend gebied worden. Veel goedkoper dan zo’n dure georganiseerde tour. Dachten we.

Ik zal niet weer een betoog gaan houden over hoe belachelijk het is dat iemand van onder de 21 het recht wordt ontnomen om een automobiel te huren en wat voor geldklopperij de extra kosten zijn die worden gevraagd als het wel wordt toegestaan. Dan heb ik het nog niet eens over de 500 dollar borg die je moet betalen en waar je een na de daadwerkelijke huur niet bij kan. Na alle bedrijven langs te zijn gelopen in Port Douglas bleek er maar 1 bereid te zijn een auto te verhuren. Maar liet die nou net gesloten zijn op de dag dat de trip gepland stond. Wie haalt het in zijn hoofd om te sluiten op een doordeweekse vrijdag? Toch een dag vrij gevraagd dus gaan zullen we. Gelukkig bleek er nog een bedrijf te zijn. 60 km verderop, in Cairns. Beetje onlogisch als je bedenkt dat je dan de auto moet ophalen in Cairns om vervolgens datzelfde stuk weer terug te rijden om zo naar het noorden te gaan. Wat doe je dan als ongeduldige backpacker. Juist, je boekt een busticket naar Cairns. Na wat gedoe met borg betalen en de check van de auto kregen we tot onze verbazing een nogal snelle bak. Mitsubishi Magna Executive V6 3.5 liter, automaat (beetje jammer). In 8,2 seconden naar de honderd (eigen meting). Allemaal leuk en aardig hoor, maar als blijkt dat na 50 km rijden de speakers opgeblazen zijn en er rare geluiden ontstaan tijdens het gas geven begin je toch te twijfelen of je wel zo’n goed dealtje hebt gesloten. Na een paar keer stoppen en heel interessant zonder iets te zien onder de motorkap te kijken kwamen we erachter dat de bouten waar het hele wiel aan de auto vast zit op het punt stonden van los te trillen. Je kan wel bedenken wat dat voor situaties op zou kunnen leveren. Maargoed een paar bouten aandraaien kan iedere a-technische kneus mits er het juiste gereedschap voor aanwezig is wat er dus niet was. Het ‘’aandraai gereedschap’’ (geen idee hoe zoiets heet) paste niet op de bouten. Lekker is dat. Natuurlijk was er de mogelijkheid het alarmnummer van het bedrijf te bellen maar als je in the middle of nowhere langs een kustweg staat heb je geen bereik. Zelfs niet met je HTC One X black limited edition with Beats by Dre. Enige optie: doorrijden naar het eerstvolgende huis en hopen dat je wiel er niet af schuift waardoor je 40 meter naar beneden dondert om vervolgens te landen in een woeste zee vol met dodelijke kwallen. Een barre tocht van maar liefst 4 kilometer was er nodig om een oude ozzie te vinden met het juiste gereedschap. No worries, de trip gaat verder.

Hoe verder je naar het noorden rijd hoe minder verkeer je op de weg tegenkomt. Eenmaal de daintree river te hebben overgestoken kom je alleen maar pick-up trucks en 4-wheel drives tegen die met een noodgang over kronkelende junglewegen razen. Je staat er van te kijken hoe die locale Opel Combo(!) ons bij kon houden. Met moeite schud je er zo eentje van je af. Je wil natuurlijk niet ingehaald worden door een bestelwagen als je een V6 onder je motorkap hebt liggen. Al zoekend in het donker kwamen we er achter dat er na zonsondergang vrij weinig te doen is in het gebied dat Cape Tribulation wordt genoemd. Na het laatste restaurant/tankstation/hotel/supermarkt verandert de geasfalteerde weg in een grindpad waar je zonder 4 wiel aandrijving er waarschijnlijk een week langer over doet om bij het volgende dorp Cooktown te komen dan met een 4wd. Hebben we dus toch maar niet gedaan. Een zelfgeorganiseerde junglesafari volgde. Elk weggetje dat ook maar interessant leek zijn we ingereden op zoek naar wildlife en dan voornamelijk krokodillen (toch Duuc?). Niet dat we die zijn tegengekomen. Meer dan een paar overstekende wilde zwijnen en een ontelbaar aantal kikkers die voor je auto springen hebben we niet gezien.

Ondanks het enigszins tegenvallende resultaat was het toch de moeite waard om te worden opgelicht door “Cairns Older Car Hire”. Want dat zijn we naar mijn gevoel. Achteraf werden er allerlei kosten verrekend zoals elke kilometer die je meer hebt gereden dan 200 kost je 25 cent. Aan de andere kant vind ik het een geniale zet van het bedrijf. Zorg dat je de enige bent in de omgeving die verhuurt aan 19 jarige jongemannen, geef ze benzine slurpende auto’s met een shiny spoiler op de achterkant en zorg dat ze de 200 km grens ruim overschrijden. Ik voorzie een gouden business.

Cheers.

1. De buurman:
    12 maart 2013
    Hoe hier op te reageren. Laat dit een les voor je zijn geweest, als je een volgende keer dit weer wil doen. Zo,n grote snelle bak is natuurlijk wel kikke, maar kost inderdaad wat extra. Maak voor aanvang goede afspraken, en wat niet kan kan niet.
    Groetjes
  2. Pa:
    Hoi Lukas,

De geschiedenis herhaalt zich en de appel valt ook weer niet heel ver van de boom. Toen ik 19 was moesten auto's vooral groot en sterk zijn. Groot voor het laadvermogen van gereedschap en materialen van kruiwagens tot trilplaatjes en van stenen tot zakken potgrond of cement. Sterk voor het trekken van aanhangwagens met zand en grond en om te kunnen rijden op onverharde bouwterreinen, bos en agrarisch gebied. Uiteindelijk kosten die grote bakken zoals een Chevrolet Malibu station of een Mazda 929 station je handenvol geld vooral als je er ook nog een eentje helemaal in mekaar rijd vlak nadat je net weer de zoveelste dure reparatie hebt laten uitvoeren waarin je al je zuur verdiende beuncentjes hebt zien wegvloeien als sneeuw voor de zon. Nou ja, je hebt in ieder geval een voordeel, je bent tot nu toe nog zo verstandig geweest om (nog) geen eigen auto te kopen om mee rond te trekken. Maar ook een oude slurpbak huren geeft al genoeg experience om even te proeven hoe het is als je zo'n onding iedere dag moet voorzien van de benodigde behoeftes (benzine, olie, reparaties, banden). Om nog maar niet te spreken over de benodigde insurance en taxes waarmee andere goedbedoelde partijen zoals op winst bejachte verzekeraars en de bodemloze put van de overheid hun geldpotten vullen. Nou ja Lukas, weer een ervaring rijker en een illussie armer, die mooie, snelle, Mitsubishi Magna executive V6, auto bleek dus echt te wachten op twee tieners die zich voor veel geld in de luren laten leggen, voor een paar blitse spoilers en een mooie glimmende lak. Prachtig dat je het zelf ook door hebt, the day after, dat noemen ze nou levenservaring opdoen. Jongen je verhalen blijven prachtig, geniet er van met volle teugen want voor je het weet zit je weer in de ratrace in ons oude vertrouwde kikkerlandje waar op dit moment een gevoelstemperatuur heerst van ergens rond de -10 graden Celsisus. Pa
  3. Cedric vos:
    12 maart 2013
    gans kan gebeuren dit was elke jongen man overkomen die kans ziet om in een snelle bak te rijden.
  4. Gonneke van Poelgeest:
    15 maart 2013
    Hey Lukas!
    Ben er wel een dagje te vroeg bij (alhoewel met die tijdzonesweet je het maar nooit), maar... van harte proficiat met je 20e verjaardag! Dat had je zelf een paar jaar geleden niet kunnen bedenken dat je op je 20e in Down Under zou zittten.
    Heel veel plezier en geluk met je avontuur en een fijne verjaardag toegewenst.
    Groetjes van Wouter en Gonneke.
  5. Pa:
    15 maart 2013
    Hoi Lukas,

Van harte proficiat met je 20e levensjaar. En dat je maar een hele grote, verstandige vent mag worden, die de verleidingen van zo'n ogenschijnlijk snelle,blitse bak meteen doorziet waar de gemiddelde 19 jarige onervaren waspikse backpacker wel in zou trappen. Gonneke en Wouter zijn trouwens niet te vroeg maar exact de allereerste toen het ruim 2 1/2 uur geleden precies middernacht was en 16 maart begon. Neem aan dat je nu wel zal liggen te pitten om 2.30 uur 's nachts. Of heb je met de andere hostel mades nog een party georganiseerd. Nou zullen vanavond laat of anders morgenochtend (onze tijd) anders nog wel even bellen. Alvast fijne dag gewenst, Pa
  6. Jelmar:
    25 maart 2013
    Hij is gek he, die gans.. lekker een beetje door australie touren.. je maakt me wel jaloers man..